SERBIAN LITERARY MODERNA ‘CAUGHT’ IN THE PROCESS OF COMMUNICATION

Jelena Jovanović

DOI Number
https://doi.org/10.22190/TEME230928026J
First page
461
Last page
478

Abstract


Beginning with today’s widely accepted thesis about literature as an act of communication, the paper presents a part of the results of a wider study of that process in a diachronic overview of recent Serbian literature. The base of the research is the question of the historicity of literature, including the problematization of the concept of development as the key determinant of a group of authors dealing with literary-historical processuality, and simultaneously rejecting the final consequence of the poststructuralist demand for the deconstruction of history. In so posited a frame, the study incorporates the communication between Serbian literary Moderna and a wider social and cultural context in which texts come into being, and which themselves constitute the mentioned context, and a dialogue with the present moment in which criteria of the value and meaning of literary texts shift. Through the examination of that period, it problematizes the question of the time frames of literary-historical stages, their internal dynamics, and their correlation with other literary periods/directions/movements. We rely on interdisciplinary studies that shed light on the literary process in contact with other arts for the argumentation of some literary attributes of Serbian Moderna, as well as for the explication of some of its under-researched characteristics. For that purpose, one segment of the paper is devoted to the relationship between the poetic texts of Moderna and visual arts (sculpture and painting) and music. The methodological foundation of the paper consists of the examination of literature from the perspective of phenomenological studies, which arrived at their reinterpretation with the development of cognitive studies, at the centre of which is literature as an act of communication.


Keywords

process, communication, literary history, Serbian Moderna, interdisciplinarity.

Full Text:

PDF

References


Barthes, R. (1989). The Discourse of History. The Rustle of Language. Berkeley and Los Angeles: University California Press, p. 127 – 140.

Благојевић-Милин, М. (1985). Музика компонована на стихове српских симболиста [Musical Settings of the Poems of the Serbian Symbolists]. У: Палавестра. П. (ур). Српски симболизам, типолошка проучавања. Београд: Српска академија наука и уметности, 663/672.

Croce, B. (2017). Aesthetic As Science of Expression and General Linguistic. New York: The Noonday Press

Делић, Ј. (2019). Критеријуми периодизације и периоди у српској књижевности 20. вијека [Periodization Criteria and Periods in Twentieth-Century Serbian Literature]. У: Бојовић, Злата (ур.). Периодизација нове српске књижевности. Београд: САНУ, 233-245.

Деретић, Ј. (1996). Историја српске књижевности [Serbian Literary History]. Београд: Чигоја штампа.

Derrida, J. (1976). O gramatologiji [Of Grammatology]. Sarajevo: Veselin Masleša.

Дучић, Ј. (2011). Сабрана дела [Collected Works]. Београд: Партенон.

Дучић, Ј. (2018). Споменик Војиславу [A Monument to Vojislav]. У: Драгана Мршевић Радовић, Д., Сувајџић, Б., Милановић, А. (Ур.). Александар Белић и „београдски стил“. Београд: Филолошки факултет doi:10.18485/

belic_slv.2018.3.ch13

Ђурић, М. (2022). Трансмузикализација текста [The Transmusicalization of Text]. Београд: Српско славистичко друштво.

Eliot, T. S. (1919). Tradition and Individual Talent. Egoist, september, 1919, p. 24–73.

Епштејн, Михаил Н. (2010). После будућности [After the Future]. Том I.Београд: Draslar partner.

Flaker, A. (2011). Period, stil, žanr [Period, Style, Genre]. Beograd: Službeni glasinik.

Habermas, J. (1983). Modernity – an Uncompleted Project. In: The Anti-Aesthetic Essays On Postmodern Culture. (ed. Hal Foster). Port Townsend, Washington: Bay Press, p. 3 – 15.

Iser, W. (1972). The Reading Process: A Phenomenological Approach. New Literary History, Vol. 3, No. 2, pp. 279-299.

Iser, W. (1978). The Act of Reading: A Theory of Aesthetic Response. Baltimore, London: Johns Hopkins University Press.

Jauss, H. R. (1982). Toward an Aesthetic of Reception. Univ of Minnesota Press.

Кашанин, М. (2001). Усамљеник [ The Loner ]. У: Споменица Јовану Дућићу. Требиње –Подгорица- Београд: Савјет за пренос.

Лазић, Д. (2017). Фотографија између документа и уметниког дела пачворк (patch work) и тумач (too much) фотографије Бранимира Карановића [Photography Between the Document аnd the Work оf Art Pačvork (Patch Work) аnd Interpreter (Too Much) of Photography by Branimir Karanović]. Teme, XLI, 4, 10731089. doi: 10.22190/TEME1704073L

Лешић, З. (1986). Појам развоја књижевности и принцип периодизације [The Concept of Literary Development and the Principle of Periodization]. У: Палавестра П. (ур.). Теорија историје књижевности. Београд: САНУ, стр. 51 – 62.

Markowski, M. P. (2009). Fenomenologija [Phenomenology]. U: Markowski, M. P., Burzyńska A. Književne teorije XX veka. Beograd: Službeni glasnik, p. 87 – 120.

Mukaržovski, J. (1986). Može li estetska vrednost u umetnosti imati univerzalno važenje [Can Aesthetic Value in Art Have Universal Validity]. Struktura, funkcija, znak, vrednost. Beograd: Nolit, p. 113 – 125.

Николић, Н. (2015). Проблеми савремене књижевне историје [Problems of Contemporary Literary History]. Нови Сад: Академска књига.

Павловић, М. (1992). Есеји о српским песницима [Essays on Serbian Poets]. Београд: Српска књижевна задруга.

Poe, E. A. (1907). The Raven and the Philosophy of Composition. San Francisco and New York: Paul Elder and Company.

Schopenhauer, A. (1909). The World As Will And Idea. Vol. 1 of 3. Trans. R.B. Haldane and J. Kemp. 7th ed. 1909. London: Kegan Paul, Trench, Trübner & Co., 1909. Project Gutenberg. 27. December 2011.

Скерлић, Ј. (1977). Једна књижевна зараза [A Literary Contagion]. Критички радови Јована Скерлића (прир. Предраг Палавестра). Нови Сад, Београд: Матица српска, ИКУМ.

Solar, M. (2005). Teorija književnosti [Theory of Literature]. Zagreb: Školska knjiga.

Škreb, Z. (1964). Teorijske osnove literarnohistorijske periodizacije [Theoretical Foundations of Literary-Historical Periodization]. U: Flaker, A., Škreb, Z. Stilovi i razdoblja. Zagreb: Matica hrvatska, p. 95 – 130.

Šuvaković, M. (2005). Pojmovnik suvremene umjetnosti [Glossary of Contemporary Art]. Zagreb, Ghent: Horetzky, Vlees & Beton

Šuvaković, M. (2009). Politika i umetnost [Politics and Art]. Republika, god. XXI, br.454 – 455.

Витошевић, Д. (1975). Српско песништво 1901-1914 (I)[Serbian Poetry 1901-1914 (I)]. Београд: Вук Караџић.

Вјежбицки, Ј. (2003). Разговор о књижевности [A Conversation About Literature]. Београд: Народна књига/Алфа.

Wellek, R., Warren, A. (1949). Theory of Literature. New York: Harcourt, Brace and Company.

Зивлак, Ј. (1998). Дучић — тамни обриси порекла. У: Дучић, Јован. Песме. Сремски Карловци: Каирос

Živković, D. (1992). Živković. D. (ed.). Rečnik književnih termina [A Dictionary of Literary Terms]. Beograd: Nolit.

Живковић. Д. (1994). Живковић, Д. Европски оквири српске књижевности V [The European Scope of Serbian Literature]. Београд: Просвета.




DOI: https://doi.org/10.22190/TEME230928026J

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


© University of Niš, Serbia
Creative Commons licence CC BY-NC-ND
Print ISSN: 0353-7919
Online ISSN: 1820-7804